مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20444 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

بر صبر تأكيد فراوان شده است . حال از كجا بدانيم مصيبتي كه بر ما وارد شده , عذاب خداوند است يا تقدير و قضاي الهي ؟

دعا با شرايط لازم استجابت مي شود. همهء دعاهايي كه داراي شرايط باشد, مستجاب مي شوند(ادعوني استجب لكم ).(1) استجابت دعا به معناي اين نيست كه انسان به حاجت و خواسته اش برسد. دعايي كه مي كنيم , مستجاب مي شود, حال اثر استجابت اين است :

1 ثوابي در نامهء عمل انسان ثبت مي شود;

2 در موقع مناسبي انسان به خواسته اش مي رسد;(2)

3 بلاها و حوادث بد دور مي شود;(3)

4 در آيندهء انسان و فرزندان او تأثير دارد;(4)

شروط دعا:

1 دعا بر خلاف نظام تكويني و تشريعي نباشد. اگر كسي دعا كند كه اصلاً نميرد و عمر جاويدان داشته باشد, دعايش مستجاب نمي شود و اگر كسي دعاي قطع رحم كند, دعايش مستجاب مي شود.

2 يكي ديگر از شرايط دعا, هماهنگي با هدف تكوين و تشريع است , مثلاً دل پاك باشد, كسب و روزي حلال باشد و مظالم مردم بر عهده اش نباشد. از امام صادق 7منقول است : .(5)

3 در جاهايي كه احتياج به حركت و كوشش فرد يا جامعه است , كوتاهي انجام نگيرد, مثلاً مريض بايد به دكتر مراجعه كند و دارو مصرف كند يا در جامعه بايد امر به معروف و نهي از منكر انجام شود وگرنه دعامستجاب نمي شود. در حديث آمده است :

گاه هر چه خوبان دعا كنند, دعاهايشان مستجاب نمي شود>.

در روايت آمده است : چند طايفه دعايشان مستجاب نمي شود: دعاي آن كس كه زن بدي دارد كه شوهر رااذيّت مي كند و مرد مي تواند مهرش را بپردازد و او را طلاق بدهد, امّا طلاق نمي دهد و پيوسته مي گويد: خدايا!مرا از شرّ اين زن راحت كن ; كسي كه زير ديوار كجي كه نزديك خراب شدن است بنشيند و دعا كند كه خدايا!جان مرا حفظ كن ; كسي كه به ديگري قرض داده , ولي نوشته (رسيد و چك ) و شاهدي نگرفته است ; كسي كه در خانه اش بيكار نشسته و كار و كسب را رها كرده و دعا مي كند خدايا! برايم برسان ; كسي كه تمام اموالش را درراه خدا انفاق كند و بعد هيچ نداشته باشد.(6)

پس مي توان گفت اكثر دعاهايي كه مستجاب نمي شود, به خاطر نبود شرايط دعا است , امّا اين بِدان معنانيست كه ما اصلاً دعا نكنيم ; زيرا دعا كردن بهترين عبادت است . انسان بايد اميدوار به رحمت پروردگار باشد وهيچ وقت نااميد از استجابت نباشد. در روايت آمده است : وقتي كه دعا مي كنيد, گمانتان اين باشد كه حاجتتان الآن بر آورده مي شود>.(7)

(پـاورقي 1.مؤمن (40 آيهء 60

(پـاورقي 2.بحارالانوار, ج 90 ص 288

(پـاورقي 3.همان .

(پـاورقي 4.همان .

(پـاورقي 5بحارالانوار, ج 9 ص 356 358و 36

(پـاورقي 6.بيست گفتار, ص 290

(پـاورقي 7.اصول كافي , ج 4 ص 238

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.